Warsztaty dla uczniów szkół muzycznych II stopnia, studentów oraz osób zainteresowanych muzyką i ruchem
29 września 2023

 
V OGÓLNOPOLSKIE SPOTKANIA RUCHU, MUZYKI I IMPROWIZACJI

Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zaprasza na V Spotkania Ruchu, Muzyki i Improwizacji, czyli warsztaty dla uczniów szkół muzycznych II stopnia, studentów oraz osób zainteresowanych muzyka i ruchem. Warsztaty odbędą się w budynku Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej 2a w dniu 29 września 2023 roku.

Wszelkie pytania prosimy kierować na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

PLAN DNIA

PLAN DNIA

     
  • 10.00-10.45 | REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
    foyer budynku Sali Koncertowej
  • 11.00-12.30 | WARSZTATY blok I
  • 12.45-14.15 | WARSZTATY blok II
  • 14.15-15.45 | przerwa
  • 15.45-16.30 | WARSZTATY blok III
  • 16.45-17.30 | WARSZTATY blok IV
  • 17.45-18.15 | POKAZY WARSZTATOWE
    Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi

PROWADZĄCY I WARSZTATY

PROWADZĄCY I WARSZTATY

     
  • AGNIESZKA ŁUCZYŃSKA
    Never stop moving – taniec jazzowy
  • JOANNA WOLAŃSKA
    Up & down – taniec współczesny i hop hop
  • BARBARA DOMINIAK
    Na cztery i na pięć – rytmika
  • MAGDALENA OWCZAREK
    Od słowa do gestu – improwizacja głosowo-ruchowa
  • ANETA SKRZYPCZAK
    Bajki muzyczne – improwizacja instrumentalna

 

AGNIESZKA ŁUCZYŃSKA

Agnieszka Łuczyńska Choreograf, tancerka i pedagog. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu. Pedagog z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu dzieci, młodzieży i dorosłych, osób o różnym stopniu zaawansowania. Obecnie kierownik Pracowni Technik Tańca w Instytucie Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi, wykładowca m.in. w specjalnościach choreografia i techniki tańca, taniec nowoczesny, musical, rytmika. Wykładowca i współorganizator Kwalifikacyjnych Kursów Instruktorskich w zakresie Tańca nowoczesnego w Bydgoszczy i Poznaniu oraz międzynarodowych warsztatów tanecznych. Prowadzi warsztaty tańca, tworzy choreografie i reżyseruje projekty w oparciu o różne formy taneczne i sceniczne na terenie całego kraju. Jako choreograf współpracuje także z trenerami i zawodnikami Kadry Narodowej w Łyżwiarstwie figurowym (m.in. uczestniczyła w przygotowaniach reprezentantów Polski do zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie w 2022). Tańczyła m.in. w spektaklach Teatru KIJO, Grupy Skład, Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, zdobywając z wrocławskim zespołem najwyższą nagrodę na II Festiwalu Teatrów Muzycznych w Gdyni. Ponadto jako tancerka oraz choreograf współpracowała przy różnych projektach scenicznych – musicalu, operze, widowiskach m.in. z reżyserami Janem Komasą, Natalią Kozłowską, Sebastianem Gonciarzem, Eweliną Pietrowiak, Jędrzejem Gorskim.

Warsztaty Never stop moving

Podczas warsztatu, pracować będziemy z szeroką gamą ruchów jakie daje taniec jazzowy, zwracając uwagę na izolacje ciała, policentryzm i polirytmię, sięgniemy także do źródła po stylistykę jazzu lat 20 XX w., czy wpływy z kontynentu afrykańskiego. Główną zasadą będzie, powtarzając za Luigim – jednym z ojców jazzu – Never stop moving. Nie zapomnimy także, że głównym nośnikiem tańca jazzowego jest swobodna ekspresja i improwizacja, nie tylko zbiór zasad.

 

JOANNA WOLAŃSKA

Joanna Wolańska Tancerka, choreografka, pedagożka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunkach Kompozycja i Teoria Muzyki w specjalności Rytmika oraz Wokalistyka specjalność choreografia i techniki tańca. Obecnie jest wykładowczynią na specjalności rytmika na Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi zajęcia związane z tańcem, techniką ruchu i choreografią. Szczególnie interesuje się wykorzystywaniem narzędzi metody Emila Jaques-Dalcroze’a w rozwijaniu umiejętności ruchowych i muzycznych u tancerzy. Przez 25 lat związana zZespołem Tańca Ludowego Harnam, najpierw jako tancerka, później instruktor i choreograf, a następie kierownik artystyczny. Założycielka i choreografka taneczno- teatralnej Grupy OFF Harnam, z którą do 2017 roku realizowała liczne spektakle w stylistyce teatru tańca, teatru fizycznego, pantomimy, czy różnorodne performensy oparte na szeroko rozumianym tańcu współczesnym. Choreografka wielu spektakli teatralnych w całej Polsce. Współpracowała z teatrami w Łodzi, Warszawie, Radomiu, Bydgoszczy, Gdańsku, Jeleniej Górze, Rzeszowie czy Białymstoku. Jej prace prezentowane były m.in. w ramach Sesji Musica Moderna, Festiwalu Królewskie Arkady Sztuki i akcji Dotknij Teatru. Jako aktorka, choreografka i instruktorka tańca współtworzy stowarzyszenie TEAM Teatr Malutki i Przyjaciele. Wciąż rozwija się wszechstronnie jako tancerka, uczestnicząc w licznych warsztatach głównie z zakresu tańca współczesnego i hip hop.

Warsztaty Up & down

Warsztaty podzielone będą na dwie części, z których jedna skupiać będzie się na tańcu współczesnym, a druga na tańcu hip hop z elementami breakingu. W obu jednak przyjrzymy się zagadnieniu zmiany poziomu ruchu. Jak przenieść się z góry na dół (i z powrotem) szybko, płynnie, niepostrzeżenie, efektownie, bez wysiłku, kreatywnie... Eksplorować będziemy różne możliwości, poznawać sprawdzone sposoby i szukać własnych dróg.

 

BARBARA DOMINIAK

Barbara Dominiak Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (2005 – specjalność rytmika, 2006 – specjalność teoria muzyki). Związana zawodowo z Uczelnią od 2006 roku. W roku 2016 uzyskała stopień doktora w dyscyplinie artystycznej rytmika i taniec w Akademii Muzycznej w Łodzi. Prowadzi wykłady i zajęcia warsztatowe z zakresu rytmiki, solfeżu i improwizacji w ramach seminariów oraz festiwali. Wciąż poszukuje nowych sposobów rozwijania słuchu muzycznego za pomocą ćwiczeń głosowych i głosowo-ruchowych korzystając z doświadczeń największych pedagogów. Działalność artystyczna Barbary Dominiak obejmuje tworzenie oraz wykonywanie interpretacji ruchowych utworów muzycznych i choreografii, wokalne interpretacje piosenek do tekstów polskich poetów oraz występy w improwizatorskim duo fortepianowym „Ad hoc”. Za wokalne interpretacje piosenek otrzymała wiele nagród m.in. III miejsce w XV Edycji Ogólnopolskiego Konkursu Na Interpretację Piosenek Agnieszki Osieckiej „Pamiętajmy o Osieckiej” w 2012 roku. Wśród najnowszych prac artystycznych znalazły się interpretacje ruchowe utworów muzycznych: Divertimento na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, Segmenty Krzysztofa Grzeszczaka oraz Duo na skrzypce i wiolonczelę Zoltána Kodály’a. W latach 2016-2019 roku pełniła funkcję Prodziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. Od października 2019 jest Kierownikiem Instytutu Rytmiki, Terapii i Edukacji Muzycznej na Wydziale Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Warsztaty Na cztery i na pięć

Jak wskazuje tytuł uczestnicy mogą spodziewać się ćwiczeń metrorytmicznych, dla których powstania inspiracją były elementarne działania matematyczne. W trakcie warsztatu ćwiczący będą także rozwijać umiejętność posługiwania się słuchem muzycznym, głosem i wyobraźnią muzyczną. Nie zabraknie także działań z zakresu solfeżu i improwizacji. A wszystko to… dodając i odejmując w zakresie 10.

 

MAGDALENA OWCZAREK

Magdalena Owczarek Doktor sztuki, adiunkt Akademii Muzycznej w Łodzi, zajmująca się muzyką, ruchem i działaniami performatywnymi w korespondencji ze sztuką. Wykłada w Instytucie Rytmiki, Terapii i Edukacji Muzycznej, kieruje pracami Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Jej artystyczny dorobek obejmuje choreografie ponad 140 utworów muzycznych z różnych epok, prezentowane m.in. w Belgii, Francji, Kanadzie, Niemczech, Rosji, Szwajcarii i Polsce. Autorka cyklu spektakli muzyczno-ruchowych Pars pro toto. Filmowe rejestracje etiud składających się na te spektakle są na jej kanale YouTube – LaPlaMuR, a etiudy do muzyki Zygmunta Krauzego na internetowej stronie kompozytora i jego kanale YouTube. Na jej dorobek naukowy składają się recenzje artykułów, referaty wygłaszane na międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach, publikacje. Prowadziła międzynarodowe i ogólnopolskie warsztaty artystyczne, warsztaty metodyczne, warsztaty dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, dla uczniów szkół muzycznych oraz dla młodzieży z teatrów amatorskich.

Warsztaty improwizacji ruchowej Od słowa do gestu

Gestotwórcze eksploracje ze słowem w tle po muzyce Johna Cage`a.

 

ANETA SKRZYPCZAK

Aneta Skrzypczak Absolwentka Państwowego Liceum Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie fortepianu oraz rytmiki. W 1997 ukończyła z wyróżnieniem studia na specjalności rytmika w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W tym samym roku rozpoczęła pracę w macierzystej uczelni, obecnie na stanowisku starszego wykładowcy w katedrze Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Wykłada metodykę rytmiki, improwizację fortepianową, rytmikę, naukę akompaniamentu do tańca, ćwiczenia logorytmiczne oraz akompaniuje do tańców narodowych. Pracowała również w szkole muzycznej I st. jako nauczyciel rytmiki i kształcenia słuchu oraz jako nauczyciel rytmiki w placówkach przedszkolnych. Zainteresowania artystyczne Anety Skrzypczak koncentrują się wokół tworzenia ruchowych interpretacji utworów muzycznych, improwizacji fortepianowej oraz komponowania muzyki. Jako autor choreografii, opiekun artystyczny i wykonawca brała udział w wielu koncertach improwizacji oraz koncertach interpretacji ruchowych utworów muzycznych organizowanych w kraju i za granicą. Wraz z Barbarą Dominiak występuje w improwizatorskim duo fortepianowym Ad hoc!. Komponowała muzykę do kilku spektakli Studia Teatralnego Słup, w tym otrzymała I Nagrodę Festiwalu Teatralnego Łópta’ 94 za muzykę do przedstawienia Sobowtór. Jest autorem referatów publikowanych w materiałach z ogólnopolskich i międzynarodowych sesji naukowych rytmiki. Doświadczenia zawodowe przekazuje również prowadząc warsztaty i seminaria z zakresu rytmiki, kształcenia słuchu oraz improwizacji fortepianowej.

Warsztaty Bajki muzyczne

Baśnie pełnią niezastąpioną rolę w rozwoju i edukacji dziecka, a ponadto są atrakcyjną i przydatną pomocą w pracy każdego pedagoga. Na warsztatach z improwizacji instrumentalnej baśń będzie punktem wyjścia do tworzenia opowieści muzycznej. Na bazie wybranego materiału dźwiękowego powstanie improwizowana forma muzyczna odzwierciedlająca przebieg bajki według ułożonego w kilku punktach planu jej wydarzeń. Na potrzeby syntezy bajki z muzyką zostaną wyeliminowane zbędne treści, a wykorzystane motywy popychające akcję do przodu, tak aby umożliwić słuchaczowi jej pełne zrozumienie i zwiększyć oddziaływanie na jego wyobraźnię.

 

OPŁATY I REJESTRACJA

OPŁATY I REJESTRACJA

 
OPŁATA ZA WARSZTATY
  • 70 zł – uczniowie
  • 150 zł – studenci, pozostali uczestnicy
  • bezpłatnie – opiekunowie grup uczniów (grupy do 10 osób mogą mieć maksymalnie jednego opiekuna)
 
ZGŁOSZENIA

Zgłoszenia na warsztaty prosimy wysyłać za pomocą formularza elektronicznego.

  • Opiekunowie grup uczniów także wypełniają formularz zgłoszeniowy.
  • Liczba miejsc ograniczona.
  • Organizatorzy potwierdzą przyjęcie zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej.
 
WPŁATY

Wpłaty prosimy kierować na konto:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
90-716 Łódź, ul. Gdańska 32
Bank PEKAO SA II O/Łódź
97 1240 3028 1111 0000 2822 1999

W tytule przelewu należy wpisać: SPOTKANIA, imię, nazwisko / faktura (osoby które chcą otrzymać fakturę)
Uwaga! Faktury będą wystawiane wyłącznie na płatnika (osobę/instytucję dokonującą przelewu).

 

V OGÓLNOPOLSKIE SPOTKANIA RUCHU, MUZYKI I IMPROWIZACJI