pedagogów z Faculty of Performing Arts, University of Stavanger

22-24 listopada 2022, wtorek-czwartek
Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4
wstęp dla studentów Akademii Muzycznej w Łodzi

prowadzenie
  • prof. Daniel Röhm – fortepian
  • prof. Friederike Wildschütz – kameralistyka
  • prof. Harald Eikaas – dyrygentura, współpraca pianisty z dyrygentem
harmonogram
22 listopada 2022, wtorek
  • Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, a. 1 Maja 4
    godz. 9.00-14.00
    prof. Daniel Röhm – fortepian
  • Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
    godz. 9.00-11.00
    prof. Friederike Wildschütz – kameralistyka
  • Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
    godz. 11.00-14.00
    prof. Harald Eikaas – dyrygentura, współpraca pianisty z dyrygentem
  • Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, a. 1 Maja 4
    godz. 16.00-18.00
    prof. Friederike Wildschütz – kameralistyka
23 listopada 2022, środa
  • Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
    godz. 9.00-15.00
    prof. Friederike Wildschütz – kameralistyka
  • Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
    godz. 9.00-13.00
    prof. Daniel Röhm – fortepian
24 listopada 2022, czwartek
  • Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
    godz. 9.00-14.00
    prof. Harald Eikaas – dyrygentura, współpraca pianisty z dyrygentem
  • Sala 31, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
    godz. 9.00-14.00
    prof. Daniel Röhm – fortepian
  • Sala 12, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
    godz. 16.00-19.00
    prof. Daniel Röhm – fortepian

 

DANIEL RÖHM

DANIEL RÖHM Urodził się w 1974 roku w Böblingen w Niemczech. Już od najmłodszych lat wykazywał wyjątkowy talent muzyczny. Naukę gry na pianinie rozpoczął jeszcze w szkole podstawowej u znanego nauczyciela fortepianu Paula Bucka w Stuttgarcie. W latach 1995-2002 studiował grę na fortepianie u Konrada Elsera na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece. Pobierał również lekcje mistrzowskie u Gerharda Oppitza w Monachium, zwieńczone egzaminem latem 2004 roku. Był laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów. Jeszcze w szkole został pierwszym krajowym zwycięzcą w kategorii solistów konkursu Jugend musiziert, a następnie zdobył liczne nagrody na m.in.: International Franz Liszt Competition w Weimarze, the Wartburg Piano Competition w Eisenach, the International Piano Competition Maria Canals w Barcelonie, the Piano Competition Lions Clubs International oraz the Possehl Competition w Lubece. Otrzymał również nagrodę Mozart-Stiftung Stuttgart oraz dwukrotnie nagrodę Deutscher Tonkünstlerverband Baden-Württemberg. Był także stypendystą Marie-Luise Imbusch FoundationRichard-Wagner-AssociationJürgen Ponto Foundation oraz Friedrich Jürgen Sellheim Foundation w Hanowerze.
Występował z orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi oraz na recitalach fortepianowych w Niemczech i za granicą – od zachodnich krańców Europy aż po Daleki Wschód. Jako solista występował z Stuttgart Philharmonic Orchestra, the Bergische Symphoniker, the Staatskapelle Weimar, the Baden-Baden Philharmonic Orchestra, the Northwest German Philharmonic Orchestra, the Heilbronn Symphony Orchestra, the Württemberg Philharmonic Orchestra Reutlingen, the Warsaw Symphony Orchestra, the Banatul Symphony Orchestra, the Württemberg Chamber Orchestra Heilbronn, the Southwest German Chamber Orchestra, the Sinfonietta Cologne as well as the Suk-Chamber-Orchestra. Współpracował z takimi dyrygentami jak Ruben Gazarian, Jac van Steen, Gabriel Feltz, Alastair Willis, Christoph Müller, Cornelius Frowein, Pavel Baleff i Gheorghe Costin.
W maju 2005 roku wywołał niemałą sensację na niemieckiej scenie muzycznej, kiedy to w ciągu 5 godzin wykonał II Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa z towarzysząca mu Staatskapelle Weimar pod dyrekcją Jaca van Steena.
W spektrum zainteresowań artysty leży przede wszystkim wymagający, często rzadziej wykonywany repertuar. Daniel Röhm dokonał kilku pierwszych nagrań oryginalnych utworów fortepianowych Brahmsa w aranżacji Theodora Kirchnera dla SWR Stuttgart oraz opracowań na fortepian na 2 ręce Liebeslieder WalzerZigeunerlieder oraz Variationen über ein Thema von Schumann op.23 Johannesa Brahmsa, również w opracowaniu Theodora Kirchnera, dla Deutschlandradio Berlin. Z Staatskapelle Weimar wykonał Variations on a Children’s Song Dohnányi’ego, a z Stuttgart Philharmonic Orchestra utwór fortepianowy Smetany Macbeth and the Witches w aranżacji Jarmila Burghausera. Daniel Röhm jako pierwszy niemiecki pianista wykonał III Koncert fortepianowy Pancho Vladigerova , a także był solistą w niemieckiej premierze II Koncertu fortepianowego Selima Palmgrena. Jego debiutancka płyta w wytwórni Genuin z późnymi sonatami fortepianowymi Franza Schuberta (c-moll; A-dur) zdobyła SUPERSONIC AWARD. Szeroki repertuar Röhma obejmuje okres od baroku do współczesności. Obok działalności solisty poświęca się intensywnie muzyce kameralnej. Do jego partnerów w muzyce kameralnej należą cenieni soliści-wiolonczeliści, a wśród nich: Daniel Müller-Schott, Julian Steckel i Wen Sinn Yang. Wraz z pianistą Alfredo Perlem, dla rozgłośni SWR, zrealizował audycję w instrumentacji na cztery ręce, zagrali m.in. Große Fuge op.134 Beethovena oraz Lebensstürme Schuberta. W 2016 roku w wytwórni cpo ukazało się nagranie Röhma z różnymi utworami fortepianowymi Ernsta von Dohnányi’ego. Od 2014 roku Daniel Röhm prowadzi zajęcia w zakresie nauki gry na fortepianie i kameralistyki fortepianowej na Uniwersytecie w Stavanger (Norwegia), a pracujący pod jego kierunkiem studenci zdobywają liczne nagrody i wyróżnienia na krajowych i międzynarodowych konkursach.

 

FRIEDERIKE WILDSCHÜTZ

FRIEDERIKE WILDSCHÜTZ Friederike Wildschütz jest pianistką i akompaniatorką. Pracuje jako profesor nadzwyczajny na Wydziale Sztuk Wykonawczych Uniwersytetu w Stavanger, gdzie jest kierownikiem sekcji fortepianu i głosu oraz prodziekanem ds. edukacji.
Friederike jest rozchwytywaną akompaniatorką i kameralistką, ma na swoim koncie liczne koncerty w regionie Stavanger, w tym występy w Stavanger Concert Hall i na Stavanger Chamber Music Festival. Zdobyła nagrody w niemieckich i międzynarodowych konkursach i występowała w kilku krajach europejskich.
W latach 2003-2009 studiowała u profesor Gerlinde Otto w Hochschule für Musik FRANZ LISZT Weimar. W latach 2009-2012 ukończyła studia magisterskie i podyplomowe u profesora Erlinga R. Eriksena na Uniwersytecie w Stavanger. Jej główne zainteresowania badawcze i wykonawcze dotyczą pieśni artystycznej, w szczególności German Lied, z końca XIX i początku XX wieku. W 2018 roku Friederike ukończyła równorzędny artystyczny projekt badawczy o charakterze doktorskim dotyczący roli pianisty w cyklu pieśni Arnolda Schönberga „Das Buch der hängenden Gärten” na Uniwersytecie w Stavanger i w ramach Norweskiego Programu Badań Artystycznych.

 

HARALD EIKAAS

HARALD EIKAAS Harald Eikaas urodził się w Bergen, w Norwegii. Kształcił się jako dyrygent i nauczyciel muzyki w Królewskim Duńskim Konserwatorium Muzycznym w Kopenhadze (Dania) z rozszerzeniem studiów dyrygenckich w Berlinie.
Przez kilka lat pełnił funkcję dyrygenta i chórmistrza Orkiestry Symfonicznej w Malmö w Szwecji. Przez dziesięć lat Eikaas był głównym dyrygentem szwedzkiego zespołu muzyki współczesnej Ensemble Ars Nova. Z oboma zespołami dokonał nagrań płytowych oraz transmisji telewizyjnych i radiowych. Oprócz tego Harald Eikaas dyrygował wieloma profesjonalnymi orkiestrami i wojskowymi zespołami dętymi w całej Skandynawii. Od 1994 roku Eikaas uczy dyrygentury w wyższych szkołach muzycznych w Danii, Szwecji i Norwegii.
Harald Eikaas jest kierownikiem departamentu klasycznego na Uniwersytecie w Stavanger, a w 2023 roku obejmie stanowisko dziekana tego wydziału.

 

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Mobilność w szkolnictwie wyższym” Program Edukacja, Komponent II finansowany przez Fundusze Norweskie we współpracy z Instytutem Fortepianu, Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Instrumentów Dawnych Akademii Muzycznej w Łodzi.

 

FUNDUSZE NORWESKIE

PROKEKT
„Mobilność w szkolnictwie wyższym" w ramach Programu Edukacja, Komponent II

PROKEKT „Mobilność w szkolnictwie wyższym„ w ramach Programu Edukacja, Komponent II

 

Kursy mistrzowskie